Mooduulaatiioo!
Sain rahanarvoisen tilaisuuden vaikuttaa tämän vuoden Euroviisukarsinnoissa taustalaulajana viime viikolla. Mittelöt käytiin Jyväskylässä ja isäntäni Kimmo Kouri elvismäisellä olemuksellaan pääsi jatkoon, eli ts. tuli keikka.
Karsinnat oli jänskä tapaus, jossa oli nähtävissä kahdenlaista porukkaa. "Artistit", joiden ympärillä pyörii erinäinen määrä taustajoukkoja ja managereja ja lauluntekijöitä ja pikkulevy-yhtiö moguleita. Toisen ryhmän muodostaa tanssijat ja taustalaulajat. Jälkimmäinen ryhmä on selkeämmin luonnollisestikin vain duunissa ja siksipä olikin hauska seurata vierestä tämän artistiympyrän pyöritystä!
Pisimmän korren veti kuitenkin Jyväskylän omaan saliin ahtautunut yleisö, jossa taisi olla aika paljon Euroviisujen HC-faneja. Esimerkiksi aina kun kappaleessa tuli modulaatio
("modulaatio" mm. euroviisulauluissa esiintyvä muusikillinen ilmiö, jossa kappaleen sävellajia nostetaan puoli- tai kokosävelaskeleella ylöspäin vaikka toistettaessa viimeinen kertosäe, eli se mennäänkin kerran vielä ja vähän korkeampaa, josta tulee sellainen voittajafiilis ja mielialan nostatustunnelma kuulijalle.)
yleisö teki tyyliin aallon ja antoi aplodit!
Niin myös väliajalla kun oltiin suoran lähetyksen ulkopuolella. Yleisö laulatti lätkämatsityyliin itseään:
"mooduulaatio, mooduulaatio, mooduulaatio, mistä löydän sen, HEI!"
ja seuraava tietty puolikasta ylempää jnejne.
En olisi voinut koskaan uskoa, että jokin musiikki-ilmiö voi saada näin paljon kannatusjoukkoja, varsinkin kun tuntuu siltä että "vakavasti" pop-musiikkia tekevät paheksuvat ja väheksyvät ko. ilmiötä.
Kansa on puhunut!
LISÄÄ MODULAATIOITA!
Karsinnat oli jänskä tapaus, jossa oli nähtävissä kahdenlaista porukkaa. "Artistit", joiden ympärillä pyörii erinäinen määrä taustajoukkoja ja managereja ja lauluntekijöitä ja pikkulevy-yhtiö moguleita. Toisen ryhmän muodostaa tanssijat ja taustalaulajat. Jälkimmäinen ryhmä on selkeämmin luonnollisestikin vain duunissa ja siksipä olikin hauska seurata vierestä tämän artistiympyrän pyöritystä!
Pisimmän korren veti kuitenkin Jyväskylän omaan saliin ahtautunut yleisö, jossa taisi olla aika paljon Euroviisujen HC-faneja. Esimerkiksi aina kun kappaleessa tuli modulaatio
("modulaatio" mm. euroviisulauluissa esiintyvä muusikillinen ilmiö, jossa kappaleen sävellajia nostetaan puoli- tai kokosävelaskeleella ylöspäin vaikka toistettaessa viimeinen kertosäe, eli se mennäänkin kerran vielä ja vähän korkeampaa, josta tulee sellainen voittajafiilis ja mielialan nostatustunnelma kuulijalle.)
yleisö teki tyyliin aallon ja antoi aplodit!
Niin myös väliajalla kun oltiin suoran lähetyksen ulkopuolella. Yleisö laulatti lätkämatsityyliin itseään:
"mooduulaatio, mooduulaatio, mooduulaatio, mistä löydän sen, HEI!"
ja seuraava tietty puolikasta ylempää jnejne.
En olisi voinut koskaan uskoa, että jokin musiikki-ilmiö voi saada näin paljon kannatusjoukkoja, varsinkin kun tuntuu siltä että "vakavasti" pop-musiikkia tekevät paheksuvat ja väheksyvät ko. ilmiötä.
Kansa on puhunut!
LISÄÄ MODULAATIOITA!
1 Comments:
At 4:40 ip.,
Anonyymi said…
modulaatiot on musiikin suola! .. noo eihän niiden täydy aina olla ihan niin räikeitä kuin Ihmesteviellä tai vaikkapa Kaija Koolla. .. . jo Mossen ja Haydnin aikaan modulaatiot olivat arkisia kapineita, joilla musiikkiin luotiin ryhtiä ja jännitteitä. . . tuo euroviisuilmiö onkin tavallaan perversio tuosta alunperin hyvästä ja edellen lähes kaikessa musiikissa (kevyessä tai "vakavassa) vaikuttavasta asiasta.
Leipää ja sirkushuveja kansalle. lämmittäisi sydäntäni kyllä nähdä vastaava reaktio vaikkapa klassisessa tai jatsikonsertissa. yhtä isoa mellaakkaa olisi. aijai-jai.. sanoisi hra Loiri.
jah. Niille muusikonpätkille ja muille alan harrastajille, jotka olette kyllästyneet kuuntelemaan ainaisia A-osia ja niitä berkeleen B-osia ja sen semmoisia turhanpäiväisyyksiä niin käykääpä imuttelemassa WOLFGANGER-niminen teos osoitteesta: www.intimateludvig.com/ilp/misc/download.htm
se on montaasimusiikkia se. Montaashi.
Lähetä kommentti
<< Home